Етапи формування учнівського колективу.


 Етапи формування учнівського колективу.

Однією з рутин у навчальному процесі у школі є взаємодія учнів і класного керівника, учнів між собою. Кожного року в 1 класі, 5 і 10 класах починають формуватися класні колективи. Цикл життя такого класу триває 4 роки в середній і молодшій школі. Кожен класний керівник замислюється як впливає на дітей, як впливати у подальшому, які будуть результати. Кожен має свій досвід і обкатані, напрацьовані "фішечки". Зрозуміти що відбувається часом в класі, допомагає розуміння групових процесів і етапів розвитку на яких знаходиться учнівський колектив.

Етапи формування учнівського колективу.

1. Хаос.

2. Знайомство.

3. Парування.

4. Формування мети, цілей.

5. Досягнення мети.

6. Повернення на 1 етап.

Класний керівник може впливати на формування учнівського колективу, може знаходитись осторонь, вирішує наскільки треба втручатись. На етапі хаосу зазвичай встановлюється допустима поведінка в класі, і та за яку може бути покарання. Встановлюються правила: зі звоником бути готовим на уроці, свої справи робити на перерві, не ображати один одного, не смітити, говорити по черзі. Наприклад сприяти дітям на етапі знайомства можна, використовуючи психологічні вправи на знайомство. В таких вправах зазвичай діти говорять про себе, відповідають на питання, діляться з класом тим що люблять, говорять кому довіряють, розказують що їм смакує, що хочуть придбати або вже мають. Також міняючи посадку дітей в класі, можна впливати розбиваючи певні пари або зводячи дітей які мало спілкуються разом. Після знайомства і вибора схожих на себе, зазвичай в колективі виникає мета співпраці, або мета конкуренції. Це може бути швидко, за декілька місяців, може бути через рік - півтора, в залежності від того як швидко група пройде попередні етапи. Може тривати 3-4 роки, якщо група застрягла на етапі знайомства, або члени групи постійно змінюються. Мета виникає і сама по собі, і часом на мету впливає особистість класного керівника, те що цінує класний керівник. Діти можуть згуртуватися навколо навчальних досягнень і олімпіад, якщо клас складається з сильних інтелектуально учнів. Може згуртуватися навколо взаємного проведення дозвілля, днів народжень, подорожей. Може навколо взаєдопомоги і соціального патронажу, якщо в класі є дитина з ООП. Може навколо спортивних досягнень якщо частина учнів приймає участь у командних змаганнях. Також методисти пропонують, як мету згуртованості - систему самоврядування у школі. Що потребує декількох місяців для введення, а потім тільки час від часу контроль з боку класного керівника. Можна згуртувати колектив навколо книжкового клубу, змагатись хто більше прочитав за рік, півріччя, місяць. Така робота класного керівника покращує у дітей навички соціальної взаємодії, привчає проводити час з певною метою, навчає дисципліни. І вимагає від класного керівника певних знань з питань групової взаємодії, і навичок організації інших людей, хай і маленьких. Якщо дорослий не займає домінантну позицію в класі, не формує мету, то відбуваються стихійні групові процеси і хтось з дітей займає домінуюче місце.

Чи приємна дітям домінантна позиція дорослого в колективі? Можливо приємна або байдужа.Особливість домінування дорослого - дає відчуття спокою і безпеку в колективі. Чи приємно вам займати позицію лідера - можливо і ні, але запускаються стихійні процеси конкуренції, від яких страждає вся група. Чим небезпечне "попустительство" - виникають конкуруючі групи, які просувають свої інтереси, ймовірні сутички по інтересах. 

Тому керуючи колективами класний керівник завжди стикається з вибором, як збалансувати зі свого боку свободу і домінантність. 

Чим більше свободи, різноманіття, креативу, задоволеності умовами в колективі. Також ліні, і меньше активність до праці. Чим більше домінантності, тим більше стабільності, страху покарань, старанності і тривоги. Збалансування залежить від цілей. Одною з цілей може бути змагання на звання кращого: з фізичної форми, витривалості, швидкості мислення, креативності виконання завдань, з чистоти, з людських якостей. Раніше за радянських часів вихованню гарної особистості, вихованню людських якостей приділялась особлива увага. Зараз ті самі тенденції, але під іншою назвою приходять до нас з заходу. Під назвою соціальні почуття. В які так само входять співчуття, взаємодопомога, підтримка, нехтування інтересами заради слабкіших дітей. Мета, навколо якої згуртувати класний колектив - це сфера творчості класного керівника зазвичай. Його самореалізація і розкриття. Може бути розкрита і за допомогою методичних рекомендацій. А може будуватися виходячи з інтересів дітей, їх вмінь і побажань. Може змінюватись з часом, наповнюючи шкільне життя різноманіттям. 

Більше інформації з групових процесів можна дізнатися з літератури, або на індивідуальному спілкуванні.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Фразеологізм "У білому пальті", психологічний феномен, і соціальне явище.

Сексуальне збудження підлітків

Для батьків: Нуш у п'ятих класах нашої школи.